PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédska modla sa na sklonku milénia naozaj vyfarbila a jej tretí počin je skladateľským vyvrcholením prvej éry kapely pod Candlelight Records. OPETH sa v týchto rokoch len inštalovali na progresívnu scénu, no pokiaľ predchádzajúce dva zárezy ešte znejú dosť neučesane a ich nesebakriticky mamutia stopáž dosť rozrieďuje tvorcami zamýšľaný efekt, na tomto monolite do seba zapadli tie najmarginálnejšie kúsky lega a severanom sa podarilo zviazať všetky stonky zvukových vláken do deviatich zmysluplných snopov s povznášajúcim účinkom na nervovú sústavu.
Pustite si veľkú trojku najlepších soundtrackov zo City Of The Moon - „My Arms Your Hearse“ ako veľký kariérny míľnik prepájajúci staré s novým - dôstojné lúčenie sa s minulosťou a vítanie nových sonických horizontov. Sprofanovaný „Blackwater Park“ – novembrová hmla nad podmračeným jazerom obklopeným zradnými vresoviskami. A napokon osviežujúcu a vzrušujúcu jesennú progrockovú jazdu „Pale Communion“ – vydarenú poctu hudbe určujúcej v 70. rokoch smer, ktorú Mikael svojsky uchopil a vtlačil jej... seba.
Tak vidíte, ešte aj z tejto trojice vychádza relikt konca minulého storočia víťazne – práve počúvate to najlepšie, čo štokholmské oceliarne za takmer tri dekády opustilo. Ojedinelá kombinácia kompozične nasýteného progresívneho roztoku, zvukovo asertívnej inštrumentácie a fantaskného opethovského poetizmu, tvoriaceho podstatnú zložku atmosféry.
Oproti nedávnej minulosti značne skrátené, no stále typicky „progresívne“ dlhé skladby sú plné fantastických nestarnúcich gitarových duelov Lindgren – Åkerfeldt. Skutočné strunové hody – tanier plný lievancov pretekajúcich zvodne kvapkajúcim javorovým sirupom. „My Arms, Your Hearse“ je jedným z nemnohých diel, ktoré ukazujú, aká vzrušujúca môže byť obyčajná rytmická gitara napriek tomu, že váš kapelník si všetky tie sólové prstolamy pochopiteľne nechal pre seba. Vzrušujúce je vlastne sledovať inštrumentálne linky ktoréhokoľvek nástroja a takýchto albumov mnoho nenájdeme. Kvalitná, vysokopercentná ruda z odľahlého Falunu bola jednoducho spracovaná tými najpovolanejšími.
Treba povedať, že s veľkou podporou Martina Lopeza, nového muža na bubeníckej stoličke, pre ktorého bol album veľkou ročníkovou prácou. Po odchode od AMON AMARTH naskočil do rozbehnutého vlaku, ktorý následne uskutočnil najkrajšiu časť svojej trasy - svižný prejazd malebnými zákrutami a downhillmi však rušňovodič zvládol dokonale. V booklete taktiež ešte neuvidíte basáka Mendeza, ktorý sa ku kapele síce pridal počas nahrávania práve na Lopezov popud, no nestíhal si už „svoje“ party naštudovať a Mikael tak basu nahral sám.
Progresívne kudrlinkárstvo tu ešte nevykazuje také profesorské parametre, ako v súčasnosti, kedy je tento aspekt viac-menej obnažený vypustením formálne metalového výraziva. Dá sa tušiť, že kľúčové pasáže tejto nahrávky, dodnes strhujúce svojím vtedy invenčným skladateľským prístupom, vznikli skôr ako produkt mladíckeho zápalu pre vec, než aby si Švédi uvedomovali, čo sa im to skutočne darí v notovom zápise vytvárať – rovnako ako o tri roky neskôr s monolitom „Blackwater Park“.
Už je to neuveriteľných 20 rokov, trúfam si ale konštatovať, že zubu času toto dielo odolalo a len nekompromisný letopočet na jeho obale dáva tušiť objektívnu realitu. OPETH sú dnes už niekde inde a mnohým sa to nepozdáva. Fanúšik tvrdej hudby ale zvykne ctiť vývoj a keby podobne ikonické umelecké spolky (akým OPETH sú) prášili neustále ten istý koberec, nebolo by všetko s kostolným poriadkom. Miesto zbytočného ponosovania sa radšej buďme radi za to, čo sa im už za sebou podarilo zanechať a vychutnávajme si jedno z najlepších diel tvrdej hudby, ktoré nám tak presne pripomína, prečo sme sa do toho strašného randálu kedysi zamilovali.
Toto je jeden z najkrajších dôvodov byť metalovým fanúšikom.
Mikael Akerfeldt
- spev, gitary, basgitara
Peter Lindgren
- gitary
Martin Lopez
- bicie
1. Prologue;
2. April Ethereal;
3. When;
4. Madrigal;
5. The Amen Corner;
6. Demon Of The Fall;
7. Credence;
8. Karma;
9. Epilogue;
In Cauda Venenum (2019)
Sorceress (2016)
Pale Communion (2014)
Heritage (2011)
Watershed (2008)
The Roundhouse Tapes (live) (2007)
Ghost Reveries (2005)
Lamentations (DVD) (2004)
Damnation (2003)
Deliverance (2002)
Blackwater Park (2001)
Still Life (1999)
My Arms, Your Hearse (1998)
Live In Rijsel (bootleg) (1996)
Morningrise (1996)
Orchid (1995)
Datum vydání: Úterý, 18. srpna 1998
Vydavatel: Candlelight Records
Stopáž: 53:13
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.